Toate imaginile de pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor.
La absolut toate imaginile detin fisierul original, pelicula argentica (filmul clasic) sau fisierele RAW. Folosirea acestora sub orice forma, bloguri, cataloage/reviste, siteuri, etc se va face doar cu acordul meu, dat in scris. Orice folosire neautorizata a oricarui material de pe site se va solutiona in instanta.
Pentru a nu putea spune ca nu cunosti legea dreptului de autor o voi atasa mai jos.
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
TITLUL I
Dreptul de autor 
PARTEA I
Dispozitii generale
CAPITOLUL I
Dispozitii introductiveArt. 1.
(1) Dreptul de autor asupra unei opere literare, artistice sau  stiintifice, precum si asupra oricaror asemenea opere de creatie  intelectuala, este recunoscut si garantat in conditiile prezentei legi.  Acest drept este legat de persoana autorului si comporta atribute de  ordin moral si patrimonial.
(2) Opera de creatie intelectuala este recunoscuta si protejata,  independent de aducerea la cunostinta publica, prin simplul fapt al  realizarii ei, chiar neterminata .
Art. 2.
Recunoasterea drepturilor prevazute in prezenta lege nu prejudiciaza si  nu exclude protectia acordata prin alte dispozitii legale.
CAPITOLUL II
Subiectul dreptului de autorArt. 3.
(1) Este autor persoana fizica sau persoanele fizice care au creat opera.
(2) In cazurile expres prevazute de lege, pot beneficia de protectia  acordata autorului persoanele juridice si persoanele fizice altele decat  autorul.
(3) Calitatea de subiect al dreptului de autor se poate transmite in conditiile legii.
Art. 4.
(1) Se prezuma a fi autor, pana la proba contrara, persoana sub numele  careia opera a fost adusa pentru prima data la cunostinta publica.
(2) Cand opera a fost adusa la cunostinta publica sub forma anonima sau  sub un pseudonim care nu permite identificarea autorului, dreptul de  autor se exercita de catre persoana fizica sau juridica ce o face  publica numai cu consimtamantul autorului, atat timp cat acesta nu-si  dezvaluie identitatea.
Art. 5.
(1) Este opera comuna opera creata de mai multi coautori, in colaborare.
(2) Dreptul de autor asupra operei comune apartine coautorilor acesteia,  intre care unul poate fi autorul principal, in conditiile prezentei  legi.
(3) In lipsa unei conventii contrare, coautorii nu pot exploata opera  decat de comun acord. Refuzul consimtamantului din partea oricaruia  dintre coautori trebuie sa fie temeinic justificat.
(4) In cazul in care contributia fiecarui coautor este distincta,  aceasta poate fi exploatata separat, cu conditia sa nu se prejudicieze  exploatarea operei comune sau drepturile celorlalti coautori.
(5) In cazul utilizarii operei create in colaborare, remuneratia se  cuvine coautorilor in proportiile pe care acestia le-au convenit. In  lipsa unei conventii, remuneratia se imparte proportional cu partile de  contributie ale autorilor sau in mod egal, daca acestea nu se pot  stabili.
Art. 6.
(1) Este opera colectiva opera in care contributiile personale ale  coautorilor formeaza un tot, fara a fi posibil, data fiind natura  operei, sa se atribuie un drept distinct vreunuia dintre coautori asupra  ansamblului operei create.
(2) In lipsa unei conventii contrare, dreptul de autor asupra operei  colective apartine persoanei fizice sau juridice din initiativa, sub  responsabilitatea si sub numele careia a fost creata.
CAPITOLUL III
Obiectul dreptului de autorArt. 7.
Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie  intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi  modalitatea de creatie, modul sau forma concreta de exprimare si  independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt:
a) scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile,  pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, precum si  programele pentru calculator;
b) operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile,  studiile, cursurile universitare, manualele scolare, proiectele si  documentatiile stiintifice;
c) compozitiile muzicale cu sau fara text;
d) operele dramatice, dramatico-muzicale, operele coregrafice si pantomimele;
e) operele cinematografice, precum si orice alte opere audiovizuale;
f) operele fotografice, precum si orice alte opere exprimate printr-un procedeu analog fotografiei;
g) operele de arta plastica, cum ar fi: operele de sculptura, pictura,  grafica, gravura, litografie, arta monumentala, scenografie, tapiserie,  ceramica, plastica sticlei si a metalului, precum si operele de arta  aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
h) operele de arhitectura, inclusiv plansele, machetele si lucrarile grafice ce formeaza proiectele de arhitectura;
i) lucrarile plastice, hartile si desenele din domeniul topografiei, geografiei si stiintei in general.
Art. 8.
Fara a prejudicia drepturile autorilor operei originale, constituie, de  asemenea, obiect al dreptului de autor operele derivate care au fost  create plecand de la una sau mai multe opere preexistente, si anume:
a) traducerile, adaptarile, adnotarile, lucrarile documentare,  aranjamentele muzicale si orice alte transformari ale unei opere  literare, artistice sau stiintifice care reprezinta o munca intelectuala  de creatie;
b) culegerile de opere literare, artistice sau stiintifice, cum ar fi:  enciclopediile si antologiile, colectiile sau compilatiile de materiale  sau date, protejate ori nu, inclusiv bazele de date, care, prin alegerea  sau dispunerea materialului, constituie creatii intelectuale.
Art. 9.
Nu pot beneficia de protectia legala a dreptului de autor urmatoarele:
a) ideile, teoriile, conceptele, descoperirile si inventiile, continute  intr-o opera, oricare ar fi modul de preluare, de scriere, de explicare  sau de exprimare;
b) textele oficiale de natura politica, legislativa, administrativa, judiciara si traducerile oficiale ale acestora;
c) simbolurile oficiale ale statului, ale autoritatilor publice si ale  organizatiilor, cum ar fi: stema, sigiliul, drapelul, emblema, blazonul,  insigna, ecusonul si medalia;
d) mijloacele de plata;
e) stirile si informatiile de presa;
f) simplele fapte si date.
CAPITOLUL IV
Continutul dreptului de autorArt. 10.
Autorul unei opere are urmatoarele drepturi morale:
a) dreptul de a decide daca, in ce mod si cand va fi adusa opera la cunostinta publica;
b) dreptul de a pretinde recunoasterea calitatii de autor al operei;
c) dreptul de a decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica;
d) dreptul de a pretinde respectarea integritatii operei si de a se  opune oricarei modificari, precum si oricarei – atingeri aduse operei,  daca prejudiciaza onoarea sau reputatia sa;
e) dreptul de a retracta opera, despagubind, daca este cazul, pe  titularii drepturilor de exploatare, prejudiciati prin exercitarea  retractarii.
Art. 11.
(1) Drepturile morale nu pot face obiectul vreunei renuntari sau instrainari.
(2) Dupa moartea autorului, exercitiul drepturilor prevazute la Art. 10  lit. b) si d) se transmite prin mostenire, potrivit legislatiei civile,  pe durata nelimitata. Daca nu exista mostenitori, exercitiul acestor  drepturi revine Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor.
Art. 12.
Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a decide daca, in  ce mod si cand va fi utilizata sau exploatata opera sa, inclusiv de a  consimti la utilizarea operei de catre altii.
Art. 13.
Utilizarea sau exploatarea unei opere da nastere la drepturi distincte si exclusive ale autorului de a autoriza:
a) reproducerea integrala sau partiala a operei;
b) difuzarea operei;
c) importul in vederea comercializarii pe teritoriul Romaniei a copiilor de pe opera, realizate cu consimtamantul autorului;
d) reprezentarea scenica, recitarea sau orice alta modalitate publica de executie sau
de prezentare directa a – operei;
e) expunerea publica a operelor de arta plastica, de arta aplicata, fotografice si de arhitectura;
f) proiectia publica a operelor cinematografice si a altor opere audiovizuale;
g) emiterea unei opere prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara  fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor, inclusiv prin satelit;
h) transmiterea unei opere catre public prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice alt procedeu;
i) comunicarea publica prin intermediul inregistrarilor sonore si audiovizuale;
j) retransmiterea nealterata, simultana si integrala a unei opere prin  oricare dintre mijloacele citate la lit. g) si h), de catre un organism  de emisie, diferit de organismul de origine a operei radiodifuzate sau  televizate;
k) difuzarea secundara;
l) prezentarea intr-un loc public, prin intermediul oricaror mijloace, a unei opere radiodifuzate sau televizate;
m) accesul public la bazele de date pe calculator, in cazul in care aceste baze de date contin sau constituie opere protejate.
Art. 14.
(1) Prin reproducere, in sensul prezentei legi, se intelege realizarea  uneia ori a mai multor copii ale unei opere, in orice forma materiala,  inclusiv realizarea oricarei inregistrari sonore sau vizuale a unei  opere, precum si stocarea permanenta ori temporara a acesteia cu  mijloace electronice.
(2) Prin difuzare, in sensul prezentei legi, se intelege distribuirea  catre public a originalului ori a copiilor unei opere, prin vanzare,  inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu  oneros sau cu titlu gratuit.
(3) Nu se considera difuzare distribuirea catre public prin imprumut, cu  titlu gratuit, a unei opere, in cazul in care se realizeaza prin  intermediul bibliotecilor publice.
Art. 15.
(1) Utilizarea sau exploatarea unei opere in modurile prevazute la Art.  13 lit. d) si e), precum si in orice alt mod similar constituie  comunicare publica.
(2) Se considera publica orice comunicare a unei opere, facuta intr-un  loc deschis publicului sau in orice loc in care se aduna un numar de  persoane care depaseste cercul normal al membrilor unei familii si al  cunostintelor acesteia, indiferent daca membrii care compun acel public  susceptibil de a receptiona astfel de comunicari pot sau nu sa o faca in  acelasi loc sau in locuri diferite ori in acelasi timp sau in momente  diferite.
(3) Redifuzarea copiilor unei opere nu mai necesita autorizarea  titularului dreptului de autor decat pentru inchirierea si importul  acestora.
Art. 16.
Autorul unei opere are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza  traducerea, publicarea in culegeri, adaptarea, precum si orice alta  transformare a operei sale prin care se obtine o opera derivata.
Art. 17.
(1) Autorul unei opere literare sau artistice beneficiaza de dreptul  exclusiv de a autoriza inchirierea originalului si a copiilor operelor,  inclusiv a operelor audiovizuale, a operelor cuprinse intr-o  inregistrare sonora, a unui program pentru calculator sau a unei opere  care poate fi utilizata cu ajutorul unui calculator ori al oricarui alt  dispozitiv tehnic, chiar dupa difuzarea acestora in conformitate cu  consimtamantul autorului.
(2) Dreptul de a autoriza inchirierea operei reprezinta dreptul exclusiv  al unui autor de a pune la dispozitie pentru utilizare originalul sau  copiile operei pentru o perioada de timp limitata, in schimbul unui  avantaj economic direct sau indirect.
Art. 18.
(1) Imprumutul public consta in punerea la dispozitia unei persoane, cu  titlu gratuit, pentru utilizare, a originalului sau a copiei unei opere  pentru o perioada de timp determinata, prin intermediul unei institutii  care permite accesul publicului in acest scop. Imprumutul public nu  necesita autorizarea prealabila a autorului.
(2) Imprumutul public da dreptul titularului dreptului de autor la o remuneratie echitabila.
(3) Dispozitiile alin. (2) nu se aplica la:
a) originalele sau copiile unor opere scrise, din biblioteci publice;
b) proiectele de structuri arhitecturale;
c) originalele sau copiile operelor de arta aplicata produselor destinate unei utilizari practice;
d) originalele sau copiile operelor, in scopul comunicarii publice, ori pentru a caror utilizare exista un contract;
e) lucrarile de referinta pentru utilizare imediata sau pentru imprumuturi intre institutii;
f) operele create de autor in cadrul contractului individual de munca,  daca acestea sunt utilizate de catre cel care a angajat autorul, in  cadrul activitatii obisnuite.
(4) Dispozitiile alin. (2) nu se aplica in cazul imprumutului public  realizat in scop educativ ori cultural, prin institutii recunoscute  potrivit legii sau organizate in acest scop de catre autoritati publice.
(5) Imprumutul public al unor opere fixate in inregistrari sonore sau  audiovizuale nu poate avea loc decat dupa 6 luni de la prima difuzare a  operei.
Art. 19.
Dreptul de comunicare publica prin intermediul inregistrarilor sonore  sau audiovizuale reprezinta dreptul exclusiv al autorului de a autoriza  comunicarea catre public a unor lecturi, interpretari muzicale sau  scenice ori a altor forme de fixare a operei sale in inregistrari sonore  sau audiovizuale.
Art. 20.
Dreptul de difuzare secundara reprezinta dreptul exclusiv al autorului  de a autoriza comunicarea catre public a operei sale, ulterior primei  difuzari, prin oricare dintre mijloacele prevazute la Art. 13 lit. g),  h), i), j)
si l).
Art. 21.
(1) In cazul fiecarei revanzari a unei opere de arta plastica la  licitatie publica sau prin intermediul unui agent comisionar, ori de  catre un comerciant, autorul are dreptul la 5% din pretul de vanzare,  precum si dreptul de a fi informat cu privire la locul unde se afla  opera sa.
(2) Licitatorii, agentii comisionari si comerciantii, care intervin in  vanzare, trebuie sa-i comunice autorului informatiile prevazute la alin.  (1) al prezentului articol in termen de doua luni de la data vanzarii.  Acestia vor raspunde de retinerea din pretul de vanzare si de plata  sumei corespunzatoare catre autor a cotei de 5%.
(3) Drepturile prevazute in prezentul articol constituie dreptul de  suita si nu pot face obiectul vreunei renuntari sau instrainari.
Art. 22.
Proprietarul sau posesorul unei opere este dator sa permita accesul  autorului si sa o puna la dispozitia acestuia, daca acest fapt este  necesar pentru exercitarea dreptului sau de autor si cu conditia ca prin  aceasta sa nu se aduca atingere unui interes legitim al proprietarului  sau al posesorului. In acest caz, proprietarul sau posesorul poate  pretinde autorului o garantie suficienta – pentru securitatea operei,  asigurarea operei la o suma ce reprezinta valoarea pe piata a  originalului, precum si o remuneratie corespunzatoare.
Art. 23.
(1) Proprietarul originalului unei opere nu are dreptul sa o distruga  inainte de a o oferi autorului la pretul de cost al materialului.
(2) Daca nu este posibila returnarea originalului, proprietarul va  permite autorului sa faca o copie de pe opera intr-o maniera  corespunzatoare.
(3) In cazul unei structuri arhitecturale, autorul are numai dreptul de a  face fotografii ale operei si de a solicita trimiterea reproducerii  proiectelor.
CAPITOLUL V
Durata protectiei dreptului de autorArt. 24.
(1) Dreptul de autor asupra unei opere literare, artistice sau  stiintifice se naste din momentul crearii operei, oricare ar fi modul  sau forma concreta de exprimare.
(2) Daca opera este creata, intr-o perioada de timp, in parti, serii,  volume si in orice alte forme de continuare, termenul de protectie va fi  calculat, potrivit alin. (1), pentru fiecare dintre aceste componente.
Art. 25.
(1) Drepturile patrimoniale prevazute la Art. 13, 16, 17, 18 si 21  dureaza tot timpul vietii autorului, iar dupa moartea acestuia se  transmit prin mostenire, potrivit legislatiei civile, pe o perioada de  70 de ani, oricare ar fi data la care opera a fost adusa la cunostinta  publica in mod legal. daca nu exista mostenitori, exercitiul acestor  drepturi revine organismului de gestiune colectiva mandatat in timpul  vietii de catre autor sau, in lipsa unui mandat, organismului de  gestiune colectiva cu cel mai mare numar de membri, din domeniul  respectiv de creatie.
(2) Persoana care, dupa incetarea protectiei dreptului de autor, aduce  la cunostinta publica, in mod legal, pentru prima oara, o opera  nepublicata inainte, beneficiaza de protectia echivalenta cu cea a  drepturilor patrimoniale ale autorului. Durata protectiei acestor  drepturi este de 25 de ani incepand din momentul in care a fost adusa  pentru prima oara la cunostinta publica, in mod legal.
Art. 26.
(1) Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor aduse la cunostinta  publica sub pseudonim sau fara indicarea autorului este de 70 de ani de  la data aducerii la cunostinta publica a acestora.
(2) Cand identitatea autorului este adusa la cunostinta publica inainte  de expirarea termenului prevazut la alin. (1), se aplica dispozitiile  Art. 25 alin. (1).
Art. 27.
(1) Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor realizate in colaborare este de 70 de ani de la moartea ultimului coautor.
(2) In cazul in care contributiile coautorilor sunt distincte, durata  drepturilor patrimoniale pentru fiecare dintre acestea este de 70 de ani  de la moartea fiecarui coautor.
Art. 28.
Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor colective este de 70 de  ani de la data aducerii operelor la cunostinta publica. In cazul in care  aceasta nu se realizeaza timp de 70 de ani de la crearea operelor,  durata drepturilor patrimoniale expira dupa trecerea a 70 de ani de la  crearea operelor.
Art. 29.
Durata drepturilor patrimoniale asupra operelor de arta aplicata este de 25 de ani de la data crearii acestora.
Art. 30.
Drepturile patrimoniale asupra programelor pentru calculator dureaza tot  timpul vietii autorului, iar dupa moartea acestuia se transmit prin  mostenire, potrivit legislatiei civile, pe o perioada de 50 de ani.
Art. 31.
Modificarile neesentiale, adaugarile, taieturile sau adaptarile aduse in  vederea selectiei ori aranjarii, precum si corectarea continutului unei  opere sau colectii, care sunt necesare pentru continuarea activitatii  colectiei in modul in care a intentionat autorul operei, nu vor extinde  termenul de protectie a acestei opere sau colectii.
Art. 32.
Termenele stabilite in prezentul capitol se calculeaza incepand cu data  de 1 ianuarie a anului urmator mortii autorului sau aducerii operei la  cunostinta publica, dupa caz.
CAPITOLUL VI
Limitele exercitarii dreptului de autorArt. 33.
(1) Sunt permise, fara consimtamantul autorului si fara plata vreunei  remuneratii, urmatoarele utilizari ale unei opere aduse anterior la  cunostinta publica, cu conditia ca acestea sa fie conforme bunelor  uzante, sa nu contravina exploatarii normale a operei si sa nu il  prejudicieze pe autor sau pe titularii drepturilor de exploatare:
a) reproducerea unei opere in cadrul procedurilor judiciare sau administrative, in masura justificata de scopul acestora;
b) utilizarea de scurte citate dintr-o opera, in scop de analiza,  comentariu sau critica ori cu titlu de exemplificare, in masura in care  folosirea lor justifica intinderea citatului;
c) utilizarea de articole izolate sau de scurte extrase din opere in  publicatii, in emisiuni de radio sau de televiziune ori in inregistrari  sonore sau audiovizuale, destinate exclusiv invatamantului, precum si  reproducerea pentru invatamant, in cadrul institutiilor publice de  invatamant sau de ocrotire sociala, de articole izolate sau de scurte  extrase din opere, in masura justificata de scopul urmarit;
d) reproducerea pentru informare si cercetare de scurte extrase din  opere, in cadrul bibliotecilor, muzeelor, filmotecilor, fonotecilor,  arhivelor institutiilor publice culturale sau stiintifice, care  functioneaza fara scop lucrativ; reproducerea integrala a exemplarului  unei opere este permisa, pentru inlocuirea acestuia, in cazul  distrugerii, al deteriorarii grave sau al pierderii exemplarului unic  din colectia permanenta a bibliotecii sau a arhivei respective;
e) reproducerea, difuzarea sau comunicarea catre public, in scopul  informarii asupra problemelor de actualitate, de scurte extrase din  articole de presa si reportaje radiofonice sau televizate;
f) reproducerea, difuzarea sau comunicarea catre public de scurte  fragmente ale conferintelor, alocutiunilor, pledoariilor si a altor  opere de acelasi fel, care au fost exprimate oral in public, cu conditia  ca aceste utilizari sa aiba ca unic scop informarea privind  actualitatea;
g) reproducerea, difuzarea sau comunicarea catre public a operelor in  cadrul informatiilor privind evenimentele de actualitate, dar numai in  masura justificata de scopul informatiei;
h) reproducerea, cu excluderea oricaror mijloace care vin in contact  direct cu opera, difuzarea sau comunicarea catre public a imaginii unei  opere de arhitectura, arta plastica, fotografica sau arta aplicata,  amplasata permanent in locuri publice, in afara cazurilor in care  imaginea operei este subiectul principal al unei astfel de reproduceri,  difuzari sau comunicari si daca este utilizata in scopuri comerciale;
i) reprezentarea si executarea unei opere in cadrul activitatilor  institutiilor de invatamant, exclusiv in scopuri specifice si cu  conditia ca atat reprezentarea sau executarea, cat si accesul publicului  sa fie fara plata.
(2) In cazurile prevazute la lit. b), c), e), f) si h) trebuie sa se  mentioneze sursa si numele autorului, daca acesta apare pe lucrarea  utilizata, iar in cazul operelor de arta plastica sau de arhitectura, si  locul unde se gaseste – originalul.
Art. 34.
(1) Nu constituie o incalcare a dreptului de autor, in sensul prezentei  legi, reproducerea unei opere fara consimtamantul autorului, pentru uz  personal sau pentru cercul normal al unei familii, cu conditia ca opera  sa fi fost adusa anterior la cunostinta publica, iar reproducerea sa nu  contravina exploatarii normale a operei si sa nu il prejudicieze pe  autor sau pe titularul drepturilor de exploatare.
(2) Pentru suporturile pe care se pot realiza inregistrari, sonor sau  audiovizual, cat si pentru aparatele ce permit reproducerea acestora, in  situatia prevazuta la alin. (1), se va plati o remuneratie stabilita  conform prevederilor prezentei legi.
Art. 35.
Transformarea unei opere, fara consimtamantul autorului si fara plata unei remuneratii, este permisa in urmatoarele cazuri:
a) daca este o transformare privata, care nu este destinata si nu este pusa la dispozitia publicului;
b) daca rezultatul transformarii este o parodie sau o caricatura, cu  conditia ca rezultatul sa nu creeze confuzie in ce priveste opera  originala si autorul acesteia;
c) daca transformarea este impusa de scopul utilizarii permise de autor.
Art. 36.
(1) Operele prezentate in expozitii accesibile publicului, licitatii,  targuri sau colectii pot fi reproduse in cataloage publicate si  distribuite in acest scop de catre organizatorii unor astfel de  activitati.
(2) In cazurile mentionate la alin. (1) trebuie sa fie indicate sursa,  precum si paternitatea operei, daca acestea sunt mentionate pe lucrarea  utilizata.
Art. 37.
In scopul de a testa functionarea produselor la momentul fabricarii sau  vanzarii, societatile comerciale care produc sau vand inregistrari  sonore sau audiovizuale, echipament pentru reproducerea sau comunicarea  publica a acestora, precum si echipament pentru receptarea de – emisiuni  de radio si de televiziune, pot reproduce si – prezenta extrase din  opere, cu conditia ca aceste – operatiuni sa fie reduse la dimensiunile  necesare testarii.
Art. 38.
(1) Autorizatia pentru emiterea unei opere prin mijloace fara fir  include si autorizarea pentru transmiterea acelei opere prin fir, prin  cablu sau prin orice alt procedeu similar, fara plata unei remuneratii  separate, cu conditia ca transmiterea sa fie realizata nealterat,  simultan si integral de catre organismul emitator de origine si sa nu  depaseasca zona geografica pentru care s-a acordat dreptul de emitere.
(2) Dispozitiile alin. (1) al prezentului articol nu se aplica in cazul  transmiterii digitale, prin orice mijloace, a unei opere.
(3) Cesiunea dreptului de comunicare catre public a unei opere prin  radio sau televiziune da dreptul organismului emitator sa inregistreze  opera pentru nevoile propriilor emisiuni fara fir, in scopul realizarii,  o singura data, a comunicarii autorizate catre public. In cazul unei  noi emiteri a operei astfel inregistrate este necesara o noua  autorizare. Daca in termen de 6 luni de la prima emitere nu se solicita  aceasta autorizare, inregistrarea trebuie distrusa.
CAPITOLUL VII
Cesiunea drepturilor patrimoniale de autor
Sectiunea I
Dispozitii comuneArt. 39.
(1) Autorul sau titularul dreptului de autor poate ceda prin contract altor persoane numai drepturile sale patrimoniale.
(2) Cesiunea drepturilor patrimoniale ale autorului poate fi limitata la  anumite drepturi, pentru un anumit teritoriu si pentru o anumita  durata.
(3) Drepturile patrimoniale ale autorului sau ale titularului dreptului  de autor se pot transmite prin cesiune exclusiva ori neexclusiva.
(4) In cazul cesiunii exclusive, insusi titularul dreptului de autor nu  mai poate utiliza opera in modalitatile, pe termenul si pentru  teritoriul convenite cu cesionarul si nici nu mai poate transmite  dreptul respectiv unei alte persoane. Caracterul exclusiv al cesiunii  trebuie sa fie expres prevazut in contract.
(5) In cazul cesiunii neexclusive, titularul dreptului de autor poate  utiliza el insusi opera si poate transmite dreptul neexclusiv si altor  persoane.
(6) Cesionarul neexclusiv nu poate ceda dreptul sau unei alte persoane decat cu consimtamantul expres al cedentului.
(7) Cesiunea unuia dintre drepturile patrimoniale ale titularului  dreptului de autor nu are nici un efect asupra celorlalte drepturi ale  sale, daca nu s-a convenit altfel.
(8) Consimtamantul mentionat la alin. (6) nu este necesar in cazul in  care cesionarul, persoana juridica, se transforma prin una dintre  modalitatile prevazute de lege.
Art. 40.
In cazul cesiunii dreptului la reproducere a unei opere se prezuma ca  dreptul la difuzarea copiilor unei astfel de opere a fost, de asemenea,  cesionat, cu exceptia dreptului la import, daca nu se prevede altfel  prin contract.
Art. 41.
(1) Contractul de cesiune a drepturilor patrimoniale trebuie sa prevada  drepturile patrimoniale transmise, modalitatile de exploatare, durata si  intinderea cesiunii, precum si remuneratia titularului dreptului de  autor. Absenta oricareia dintre aceste prevederi da dreptul partii  interesate de a cere anularea contractului.
(2) Cesiunea drepturilor patrimoniale privind totalitatea operelor  viitoare ale autorului, nominalizate sau nenominalizate, este lovita de  nulitate absoluta.
Art. 42.
Existenta si continutul contractului de cesiune a drepturilor  patrimoniale se pot dovedi numai prin forma scrisa a acestuia. Fac  exceptie contractele avand drept obiect opere utilizate in presa.
Art. 43.
(1) Remuneratia cuvenita in temeiul unui contract de cesiune a  drepturilor patrimoniale se stabileste prin acordul partilor. Cuantumul  remuneratiei se calculeaza fie proportional cu incasarile provenite din  exploatarea operei, fie in suma fixa sau in orice alt mod.
(2) Cand remuneratia nu a fost stabilita prin contract, autorul poate  solicita organelor jurisdictionale competente, potrivit legii,  stabilirea remuneratiei. Aceasta se va face avand in vedere sumele  platite uzual pentru aceeasi categorie de opere, destinatia si durata  exploatarii, precum si alte circumstante ale cazului.
(3) In cazul unei disproportii evidente intre remuneratia autorului  operei si beneficiile celui care a obtinut cesiunea drepturilor  patrimoniale, autorul poate solicita organelor jurisdictionale  competente revizuirea contractului sau marirea convenabila a  remuneratiei.
(4) Autorul nu poate sa renunte anticipat la exercitiul dreptului prevazut la alin. (3).
Art. 44.
(1) In lipsa unei clauze contractuale contrare, pentru operele create in  cadrul unui contract individual de munca, drepturile patrimoniale  apartin autorului operei create. Daca o asemenea clauza exista, aceasta  urmeaza sa cuprinda termenul pentru care au fost cesionate drepturile  patrimoniale de autor. In absenta precizarii termenului, acesta este de 3  ani de la data predarii operei.
(2) la expirarea termenului mentionat in alin. (1) drepturile patrimoniale revin autorului.
(3) Autorul unei opere create in cadrul unui contract individual de  munca isi pastreaza dreptul exclusiv de utilizare a operei, ca parte din  ansamblul creatiei sale.
Art. 45.
(1) In lipsa unei conventii contrare, titularul dreptului de autor  asupra unei opere aparute intr-o publicatie periodica pastreaza dreptul  de a o utiliza sub orice forma, cu conditia sa nu prejudicieze  publicatia in care a aparut opera.
(2) In lipsa unei conventii contrare, titularul dreptului de autor poate  dispune liber de opera, daca aceasta nu a fost publicata in termen de o  luna de la data acceptarii, in cazul unui cotidian, sau in termen de 6  luni, in cazul altor publicatii.
Art. 46.
(1) Contractul de comanda a unei opere – viitoare trebuie sa cuprinda  atat termenul de predare, cat si termenul de acceptare a operei de catre  utilizatori.
(2) Persoana care comanda opera are dreptul sa denunte contractul, daca  opera nu indeplineste conditiile stabilite. In caz de denuntare a  contractului, sumele incasate de autor raman acestuia. Daca, in vederea  crearii unei opere care a facut obiectul unui contract de comanda, s-au  executat lucrari pregatitoare, autorul are dreptul la – restituirea  cheltuielilor efectuate.
Art. 47.
(1) Autorul poate solicita desfiintarea contractului de cesiune a  dreptului patrimonial in cazul in care cesionarul nu il exploateaza sau  il exploateaza intr-o masura insuficienta si daca, prin aceasta,  interesele justificate ale autorului sunt afectate considerabil.
(2) Autorul nu poate solicita desfiintarea contractului de cesiune, daca  motivele de neexploatare sau de exploatare insuficienta se datoreaza  propriei culpe, faptei unui tert, unui caz fortuit sau de forta majora.
(3) Desfiintarea contractului de cesiune, mentionata la alin. (1), nu  poate fi solicitata inainte de expirarea a 2 ani de la data cesionarii  dreptului patrimonial asupra unei opere. In cazul operelor cedate pentru  publicatiile cotidiene, acest termen va fi de 3 luni, iar in cazul  publicatiilor periodice, de un an.
(4) Proprietarul originalului unei opere de arta plastica sau  fotografica are dreptul sa o expuna public, chiar daca aceasta nu a fost  adusa la cunostinta publica, in afara cazului in care autorul a exclus  in mod expres acest drept prin actul de instrainare a originalului.
(5) Autorul nu poate renunta anticipat la exercitarea dreptului sau de a  solicita desfiintarea contractului de cesiune mentionat la alin. (1).
(6) Dobandirea proprietatii asupra suportului material al operei nu confera prin ea insasi un drept de exploatare asupra operei.
Sectiunea a II-a
Contractul de editareArt. 48.
(1) Prin contractul de editare, titularul dreptului de autor cedeaza  editorului, in schimbul unei remuneratii, dreptul de a reproduce si de a  difuza opera.
(2) Nu constituie contract de editare conventia prin care titularul  dreptului de autor imputerniceste, pe cheltuiala sa, pe un editor pentru  a reproduce si, eventual, a difuza opera.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) se aplica prevederile de drept comun referitoare la contractul de antrepriza.
Art. 49.
Titularul dreptului de autor poate ceda editorului si dreptul de a autoriza traducerea si adaptarea – operei.
Art. 50.
Cesiunea catre editor a dreptului de a autoriza alte persoane sa  adapteze opera sau sa o foloseasca in orice alt mod trebuie sa faca  obiectul unui contract distinct.
Art. 51.
(1) Contractul de editare trebuie sa cuprinda clauze cu privire la:
a) durata cesiunii;
b) natura exclusiva sau neexclusiva si intinderea teritoriala a cesiunii;
c) numarul maxim si minim al exemplarelor;
d) remuneratia autorului, stabilita in conditiile prezentei legi;
e) numarul de exemplare rezervate autorului cu titlu – gratuit;
f) termenul pentru aparitia si difuzarea exemplarelor fiecarei editii sau, dupa caz, ale fiecarui tiraj;
g) termenul de predare a originalului operei de catre autor;
h) procedura de control al numarului de exemplare produse de catre editor.
(2) Absenta oricareia dintre clauzele prevazute la lit. a), b) si d) da  dreptul partii interesate de a cere anularea contractului.
Art. 52.
(1) Editorul care a dobandit dreptul de publicare a operei sub forma  unui volum are, fata de alti ofertanti similari, la pret egal, dreptul  prioritar de publicare a operei in forma electronica. Editorul trebuie  sa opteze in scris, in cel mult 30 de zile de la primirea ofertei scrise  a autorului.
(2) Dreptul mentionat la alin. (1) este valabil timp de 3 ani de la data publicarii operei.
Art. 53.
Editorul este obligat sa permita autorului sa aduca imbunatatiri sau  alte modificari operei in cazul unei editii noi, cu conditia ca aceste  imbunatatiri sau modificari sa nu mareasca esential costurile editorului  si sa nu schimbe caracterul operei, daca in contract nu se prevede  altfel.
Art. 54.
Editorul va putea ceda contractul de editare numai cu consimtamantul autorului.
Art. 55.
Editorul este obligat sa inapoieze autorului originalul operei,  originalele operelor de arta, ilustratiile si orice alte documente  primite pentru publicare, daca nu s-a convenit altfel.
Art. 56.
(1) In lipsa unei conventii contrare, contractul de editare va inceta  dupa expirarea duratei stabilite sau dupa epuizarea ultimei editii  convenite.
(2) Se considera epuizate editia sau tirajul al caror numar de exemplare  nevandute este mai mic de 5% din numarul total de exemplare si, in  orice caz, daca este mai mic de 100 de exemplare.
(3) Daca editorul nu publica opera in termenul convenit, autorul poate  solicita, potrivit dreptului comun, desfiintarea contractului si daune  pentru neexecutare. In acest caz, autorul pastreaza remuneratia primita  sau, dupa caz, poate solicita plata remuneratiei integrale prevazute in  contract.
(4) Daca termenul pentru publicarea operei nu este prevazut in contract,  editorul este obligat sa o publice in termen de cel mult un an de la  data acceptarii acesteia.
(5) In cazul in care editorul intentioneaza sa distruga copiile operei,  ramase in stoc dupa o perioada de 2 ani de la data publicarii, si daca  in contract nu se prevede o alta perioada, acesta este obligat sa le  ofere mai intai autorului la pretul pe care l-ar fi obtinut prin  vanzarea pentru distrugere.
Art. 57.
(1) In cazul distrugerii operei datorita fortei majore, autorul este  indreptatit la o remuneratie care ii va fi platita numai daca opera s-a  publicat.
(2) Daca o editie pregatita este distrusa total datorita fortei majore  inainte de a fi pusa in circulatie, editorul este indreptatit sa  pregateasca o editie noua, iar autorul va avea drept de remuneratie  numai pentru una dintre aceste editii.
(3) Daca o editie pregatita este distrusa partial datorita fortei majore  inainte de a fi pusa in circulatie, editorul este indreptatit sa  reproduca, fara plata remuneratiei catre autor, numai atatea copii cate  au fost distruse.
Sectiunea a III-a
Contractul de reprezentare teatrala sau de executie muzicala
Art. 58.
Prin contractul de reprezentare teatrala sau de executie muzicala,  titularul dreptului de autor cedeaza unei persoane fizice sau juridice  dreptul de a reprezenta sau de a executa in public o opera actuala sau  viitoare, literara, dramatica, muzicala, dramatico-muzicala, coregrafica  sau o pantomima, in schimbul unei remuneratii, iar cesionarul se obliga  sa o reprezinte ori sa o execute in conditiile convenite.
Art. 59.
(1) Contractul de reprezentare teatrala sau de executie muzicala se  incheie in scris, pe o durata determinata ori pentru un numar determinat  de comunicari catre public.
(2) Contractul trebuie sa prevada termenul in care va avea loc premiera  sau singura comunicare a operei, dupa caz, caracterul exclusiv sau  neexclusiv al cesiunii, teritoriul, precum si remuneratia autorului.
(3) Intreruperea reprezentarilor timp de 2 ani consecutiv, daca nu s-a  prevazut un alt termen prin contract, da dreptul autorului de a solicita  desfiintarea contractului si daune pentru neexecutare, potrivit  dreptului comun.
(4) Beneficiarul unui contract de reprezentare teatrala sau executie  muzicala nu il poate ceda unui tert, organizator de spectacole, fara  consimtamantul scris al autorului sau al reprezentantului sau, in afara  de cazul cesiunii concomitente, totale sau partiale, a acestei  activitati.
Art. 60.
(1) Cesionarul este obligat sa permita autorului sa controleze  reprezentarea sau executarea operei si sa sustina in mod adecvat  realizarea conditiilor tehnice pentru interpretarea lucrarii. De  asemenea, cesionarul trebuie sa trimita autorului programul, afisele si  alte materiale tiparite, recenzii publice despre spectacol, daca nu este  prevazut altfel in contract. (2) Cesionarul este obligat sa asigure  reprezentarea sau executarea publica a operei in conditii tehnice  adecvate, precum si respectarea drepturilor autorului.
Art. 61.
(1) Cesionarul este obligat sa comunice periodic titularului dreptului  de autor numarul de reprezentatii sau de executii muzicale, precum si  situatia incasarilor. In acest scop, contractul de reprezentare teatrala  sau de executie muzicala trebuie sa prevada si perioadele de  comunicare, dar nu mai putin de o data pe an.
(2) Cesionarul trebuie sa plateasca autorului, la termenele prevazute in contract, sumele in cuantumul convenit.
Art. 62.
Daca cesionarul nu reprezinta sau nu executa opera in termenul stabilit,  autorul poate solicita, potrivit dreptului comun, desfiintarea  contractului si daune pentru neexecutare. In aceasta situatie, autorul  pastreaza remuneratia primita sau, dupa caz, poate solicita plata  remuneratiei integrale prevazute in contract.
Sectiunea a IV-a
Contractul de inchiriereArt. 63.
(1) Prin contractul de inchiriere a unei opere, autorul se angajeaza sa  permita folosinta, pe timp determinat, cel putin a unui exemplar al  operei sale, in original sau in copie, in special programe pentru  calculator ori opere fixate in inregistrari sonore sau audiovizuale.  Cesionarul dreptului de inchiriere se angajeaza sa plateasca o  remuneratie autorului pe perioada cat foloseste acel exemplar al operei.
(2) Autorul pastreaza dreptul de autor asupra operei inchiriate, cu exceptia dreptului de difuzare, daca nu s-a convenit altfel.
(3) Contractul de inchiriere a unei opere este supus dispozitiilor de drept comun privind contractul de locatiune.
Partea a II-a
Dispozitii speciale 
Capitolul VIII
Operele cinematografice si alte opere audiovizualeArt. 64.
Opera audiovizuala este opera cinematografica sau opera exprimata  printr-un procedeu similar cinematografiei, care utilizeaza imaginea sau  combinarea sunetului cu imaginea.
Art. 65.
(1) Regizorul sau realizatorul operei audiovizuale este persoana fizica  ce isi asuma conducerea crearii si realizarii operei audiovizuale, in  calitate de autor principal.
(2) Producatorul unei opere audiovizuale este persoana fizica sau  juridica ce isi asuma responsabilitatea producerii operei si, in aceasta  calitate, organizeaza realizarea operei si furnizeaza mijloacele  necesare tehnice si financiare.
Art. 66.
Sunt autori ai operei audiovizuale, in conditiile prevazute la Art. 5  din prezenta lege, regizorul sau realizatorul, autorul adaptarii,  autorul scenariului, autorul dialogului, autorul muzicii special create  pentru opera audiovizuala si autorul grafic pentru operele de animatie  sau al secventelor de animatie, cand acestea reprezinta o parte  importanta a operei. In contractul dintre producatorul si regizorul sau  realizatorul operei, partile pot conveni sa fie inclusi ca autori ai  operei audiovizuale si alti creatori care au contribuit substantial la  crearea acesteia.
Art. 67.
(1) In cazul in care unul dintre autorii prevazusi la articolul  precedent refuza sa definitiveze contributia sa la opera audiovizuala  sau se afla in imposibilitatea de a o face, el nu se va putea opune  folosirii acesteia in vederea definitivarii operei audiovizuale. Acest  autor va avea dreptul la remuneratie pentru contributia avuta.
(2) Opera audiovizuala se considera finita, cand versiunea definitiva a  fost stabilita de comun acord intre autorul principal si producator.
(3) Este interzisa distrugerea suportului original al – versiunii definitive a operei audiovizuale in forma copiei-standard.
(4) Autorii operei audiovizuale, altii decat autorul principal, nu se  pot opune aducerii la cunostinta publica, precum si exploatarii in orice  fel a versiunii definitive a acesteia.
Art. 68.
(1) Dreptul la adaptarea audiovizuala este dreptul exclusiv al  titularului dreptului de autor asupra unei opere preexistente de a o  transforma sau de a o include intr-o opera audiovizuala.
(2) Cesiunea dreptului prevazut la alin. (1) se poate face numai pe baza  unui contract scris intre titularul dreptului de autor si producatorul  operei audiovizuale, distinct de contractul de editare a operei.
(3) Prin incheierea contractului de adaptare, titularul dreptului de  autor asupra unei opere preexistente transfera unui producator dreptul  exclusiv de transformare si de includere a operei respective intr-o  opera audiovizuala.
(4) Autorizarea acordata de titularul dreptului de autor asupra operei  preexistente trebuie sa prevada expres conditiileproductiei, difuzarii  si proiectiei operei audiovizuale.
Art. 69.
Drepturile morale asupra operei finite sunt recunoscute numai autorilor stabiliti potrivit Art. 66 din prezenta lege.
Art. 70.
(1) Prin contractele incheiate intre autorii operei audiovizuale si  producator, in lipsa unei conventii contrare, se prezuma ca acestia, cu  exceptia autorilor muzicii special create, ii cedeaza producatorului  drepturile exclusive privind exploatarea operei in ansamblul sau,  prevazute de Art. 13 lit. a), b), c), f), g), h), i), j), k) si l), Art.  16,  Art. 17 si Art. 18, precum si dreptul de a autoriza dublarea si  subtitrarea, in schimbul unei remuneratii – echitabile.
(2) In lipsa unei conventii contrare, autorii operei audiovizuale,  precum si alti autori ai unor contributii la aceasta isi pastreaza toate  drepturile de exploatare separata a propriilor contributii, in  conditiile prezentei legi.
Art. 71.
(1) In lipsa unei conventii contrare, remuneratia pentru fiecare mod de  exploatare a operei audiovizuale este proportionala cu incasarile brute  rezultate din exploatare.
(2) Producatorul este obligat sa remita autorilor, periodic, situatia  incasarilor percepute dupa fiecare mod de exploatare. Autorii vor primi  remuneratiile cuvenite fie prin intermediul producatorului, fie direct  de la utilizatori, fie prin organismele de gestiune colectiva a  drepturilor de autor, pe baza contractelor generale incheiate de acestea  cu – utilizatorii.
(3) Daca producatorul nu finalizeaza opera audiovizuala in timp de 5 ani  de la incheierea contractului sau nu difuzeaza opera audiovizuala  intr-un an de la finalizarea acesteia, coautorii pot cere rezilierea  contractului, daca nu s-a convenit altfel.
CAPITOLUL IX
Programele pentru calculatorArt. 72.
(1) Prin prezenta lege, protectia programelor pentru calculator include  orice expresie a unui program, programele de aplicatie si sistemele de  operare, exprimate in orice fel de limbaj, fie in cod-sursa sau  cod-obiect, materialul de conceptie pregatitor, precum si manualele.
(2) Ideile, procedeele, metodele de functionare, conceptele matematice  si principiile care stau la baza oricarui element dintr-un program  pentru calculator, inclusiv acelea care stau la baza interfetelor sale,  nu sunt protejate.
Art. 73.
Autorul unui program pentru calculator beneficiaza in mod corespunzator  de drepturile prevazute de prezenta lege, in partea I a prezentului  titlu, indeosebi de dreptul exclusiv de a realiza si de a autoriza:
a) reproducerea permanenta sau temporara a unui program, integral sau  partial, prin orice mijloc si sub orice forma, inclusiv in cazul in care  reproducerea este determinata de incarcarea, afisarea, transmiterea sau  stocarea programului pe calculator;
b) traducerea, adaptarea, aranjarea si orice alte transformari aduse  unui program pentru calculator, precum si reproducerea rezultatului  acestor operatiuni, fara a prejudicia drepturile persoanei care  transforma programul pentru calculator;
c) difuzarea originalului sau a copiilor unui program pentru calculator sub orice forma, inclusiv prin inchiriere.
Art. 74.
In lipsa unei conventii contrare, drepturile patrimoniale de autor  asupra programelor pentru calculator, create de unul sau de mai multi  angajati in exercitarea atributiilor de serviciu sau dupa instructiunile  celui care angajeaza, apartin acestuia din urma.
Art. 75.
(1) In lipsa unei conventii contrare, printr-un contract de utilizare a unui program pentru calculator se prezuma ca:
a) utilizatorului i se acorda dreptul neexclusiv de utilizare a programului pentru calculator;
b) utilizatorul nu poate transmite unei alte persoane dreptul de utilizare a programului pentru calculator.
(2) Cesiunea dreptului de utilizare a unui program pentru calculator nu  implica si transferul dreptului de autor asupra acestuia.
Art. 76.
In lipsa unei conventii contrare, nu sunt supuse autorizarii titularului  dreptului de autor actele – prevazute la Art. 73 lit. a) si b), daca  acestea sunt necesare pentru a permite dobanditorului sa utilizeze  programul pentru calculator intr-un mod corespunzator destinatiei sale,  inclusiv pentru corectarea erorilor.
Art. 77.
(1) Utilizatorul autorizat al unui program pentru calculator poate face,  fara autorizarea autorului, o copie de arhiva sau de siguranta, in  masura in care aceasta este necesara pentru asigurarea utilizarii  programului.
(2) Utilizatorul autorizat al copiei unui program pentru calculator  poate, fara autorizarea titularului dreptului de autor, sa observe, sa  studieze sau sa testeze functionarea acestui program, in scopul de a  determina ideile si principiile care stau la baza oricarui element al  acestuia, cu ocazia efectuarii oricaror operatiuni de incarcare in  memorie, afisare, conversie, transmitere sau stocare a programului,  operatiuni pe care este in drept sa le efectueze.
(3) Dispozitiile Art. 10 lit. e) din prezenta lege nu se aplica programelor pentru calculator.
Art. 78.
Autorizarea titularului dreptului de autor este obligatorie atunci cand  reproducerea codului sau traducerea formei acestui cod este  indispensabila pentru obtinerea informatiilor necesare  interoperabilitatii unui program pentru calculator cu alte programe  pentru calculator, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) actele de reproducere si de traducere sunt indeplinite de o persoana  care detine dreptul de utilizare a unei copii a programului sau de o  persoana care indeplineste aceste actiuni in numele celei dintai, fiind  abilitata in acest scop;
b) informatiile necesare interoperabilitatii nu sunt usor si rapid  accesibile persoanelor prevazute la lit. a) a prezentului articol;
c) actele prevazute la lit. a) a prezentului articol sunt limitate la partile de program necesare interoperabilitatii.
Art. 79.
Informatiile obtinute prin aplicarea Art. 78:
a) nu pot fi utilizate in alte scopuri decat realizarea interoperabilitatii programului pentru calculator, creat independent;
b) nu pot fi comunicate altor persoane, in afara cazului in care  comunicarea se dovedeste necesara interoperabilitatii programului pentru  calculator, creat independent;
c) nu pot fi utilizate pentru definitivarea, producerea ori  comercializarea unui program pentru calculator, a carui expresie este  fundamental similara, sau pentru orice alt act ce aduce atingere  drepturilor autorului.
Art. 80.
Dispozitiile Art. 78 si 79 nu se aplica, daca se cauzeaza un prejudiciu  titularului dreptului de autor sau exploatarii normale a programului  pentru calculator.
Art. 81.
Dispozitiile cap. VI din prezentul titlu nu se aplica programelor pentru calculator.
CAPITOLUL X
Operele de arta plastica, de arhitectura si fotograficeArt. 82.
Persoana fizica sau juridica organizatoare a expozitiilor de arta  raspunde de integritatea operelor expuse, luand toate masurile pentru  inlaturarea oricarui risc.
Art. 83.
(1) Contractul de reproducere a unei opere de arta trebuie sa contina  indicasi care sa permita identificarea operei, cum ar fi o descriere  sumara, o schita, un desen, o fotografie, precum si referiri la  semnatura – autorului.
(2) Reproducerile nu vor putea fi puse in vanzare fara ca titularul  dreptului de autor sa fi aprobat exemplarul ce i-a fost supus spre  examinare.
(3) Pe toate exemplarele trebuie sa figureze numele ori pseudonimul  autorului sau orice alt semn convenit care sa permita identificarea  acestuia.
(4) Modelele originale si alte elemente ce au servit celui care a facut  reproducerile trebuie sa fie restituite detinatorului cu orice titlu al  acestora, daca nu s-a convenit altfel.
(5) Instrumentele special create pentru reproducerea operei trebuie sa  fie distruse sau facute inutilizabile, daca titularul dreptului de autor  asupra operei nu le achizitioneaza si daca nu s-a convenit altfel.
Art. 84.
(1) Studiile si proiectele de arhitectura si urbanism expuse in  apropierea santierului operei de arhitectura, precum si constructia  realizata dupa acestea trebuie sa poarte scris, la loc vizibil, numele  autorului, daca prin contract nu s-a convenit altfel.
(2) Construirea unei opere de arhitectura, realizata total sau partial  dupa un alt proiect, nu poate fi facuta decat cu acordul titularului  dreptului de autor asupra acelui proiect.
Art. 85.
(1) Sunt considerate opere fotografice si fotogramele peliculelor cinematografice.
(2) Nu pot beneficia de protectia legala a dreptului de autor  fotografiile unor scrisori, acte, documente de orice fel, desene tehnice  si altele asemenea.
Art. 86.
(1) Dreptul autorului unei opere fotografice de a exploata propria opera  nu trebuie sa prejudicieze drepturile autorului operei de arta  reproduse in opera fotografica.
(2) Drepturile patrimoniale asupra operei fotografice, care a fost  creata in executarea unui contract individual de munca sau la comanda,  se prezuma ca apartin, pentru o perioada de 3 ani, celui care angajeaza  sau persoanei care a facut comanda, daca prin contract nu s-a prevazut  altfel.
(3) Instrainarea negativului unei opere fotografice are ca efect  transmiterea drepturilor patrimoniale ale titularului dreptului de autor  asupra acesteia, daca prin contract nu s-a prevazut altfel.
Art. 87.
(1) Fotografia unei persoane, atunci cand este executata la comanda,  poate fi publicata, reprodusa de persoana fotografiata sau de succesorii  sai, fara consimtamantul autorului, daca nu s-a convenit altfel.
(2) Daca numele autorului figureaza pe fotografia originara, el trebuie sa fie mentionat si pe reproduceri.
CAPITOLUL XI
Protectia portretului, a destinatarului corespondentei
si a secretului sursei de informareArt. 88.
(1) Difuzarea unei opere care contine un portret necesita autorizarea  persoanei reprezentate in acest portret. Autorul, proprietarul sau  posesorul acesteia nu are dreptul sa o reproduca sau sa o comunice  public fara consimtamantul persoanei reprezentate sau al succesorilor  acesteia, timp de 20 de ani dupa moartea sa.
(2) In lipsa unei conventii contrare, autorizarea nu este ceruta daca  persoana reprezentata in portret este de profesie model sau a primit o  remuneratie pentru a poza.
(3) Autorizarea nu este necesara pentru difuzarea unei opere care contine portretul:
a) unei persoane general cunoscute, daca portretul a fost executat cu ocazia activitatilor sale publice;
b) unei persoane a carei reprezentare constituie numai un detaliu al  unei opere ce prezinta o adunare, un peisaj sau o manifestare publica.
Art. 89.
Difuzarea unei corespondente adresate unei persoane necesita autorizarea  destinatarului, iar dupa moartea acestuia, timp de 20 de ani, a  succesorilor sai, daca persoana destinatara nu si-a exprimat o alta  dorinta.
Art. 90.
Persoana reprezentata intr-un portret si persoana destinatara a unei  corespondente pot exercita dreptul prevazut la Art. 10 lit. d) din  prezenta lege, in ce priveste difuzarea operei ce contine portretul sau  corespondenta, dupa caz.
Art. 91.
(1) Editorul sau producatorul, la cererea autorului, este obligat sa  pastreze secretul surselor de informatii folosite in opere si sa nu  publice documentele referitoare la acestea.
(2) Dezvaluirea secretului este permisa cu consimtamantul persoanei care  l-a incredintat sau in baza unei hotarari judecatoresti, definitive si  irevocabile.
TITLUL II
Drepturile conexe dreptului de autor
CAPITOLUL I
Dispozitii comuneArt. 92.
(1) drepturile conexe dreptului de autor nu aduc atingere drepturilor  autorilor. Nici o dispozitie a prezentului titlu nu trebuie interpretata  in sensul unei limitari a exercitiului dreptului de autor.
(2) Drepturile patrimoniale recunoscute in prezentul capitol pot fi  transmise, in tot sau in parte, potrivit dreptului comun. Aceste  drepturi pot sa faca obiectul unei cesiuni exclusive sau neexclusive.
Art. 93.
In sensul prezentei legi, se considera fixare incorporarea de coduri,  sunete, imagini ori de sunete si imagini sau de reprezentari numerice  ale acestora, pe orice suport material, chiar electronic, care permite  perceperea, reproducerea ori comunicarea lor intr-un mod oarecare.
Art. 94.
Sunt recunoscuti si protejati ca titulari de drepturi conexe dreptului  de autor artistii interpreti sau executanti, pentru propriile  interpretari sau executii, producatorii de inregistrari sonore, pentru  propriile inregistrari, si organismele de radiodifuziune si televiziune,  pentru propriile emisiuni.
CAPITOLUL II
Drepturile artistilor interpreti sau executantiArt. 95.
In sensul prezentei legi, prin artisti interpreti sau executanti se  intelege: actorii, cantaretii, muzicienii, dansatorii si alte persoane  care prezinta, canta, danseaza, recita, declama, joaca, interpreteaza,  regizeaza, dirijeaza ori executa in orice alta modalitate o opera  literara sau artistica, un spectacol de orice fel, inclusiv folcloric,  de varietati, de circ ori de marionete.
Art. 96.
Artistul interpret sau executant are urmatoarele drepturi morale:
a) dreptul de a pretinde recunoasterea paternitatii propriei interpretari sau executii;
b) dreptul de a pretinde ca numele sau pseudonimul sau sa fie indicat  ori comunicat la fiecare spectacol si la fiecare utilizare a  inregistrarii acestuia;
c) dreptul de a pretinde respectarea calitatii prestatiei sale si de a  se opune oricarei deformari, falsificari sau altei modificari  substantiale a interpretarii ori executiei sale sau oricarei incalcari a  drepturilor sale, care ar prejudicia grav onoarea ori reputatia sa;
d) dreptul de a se opune oricarei utilizari a prestatiei sale, daca prin  aceasta utilizare se aduc prejudicii grave persoanei sale.
Art. 97.
(1) Drepturile prevazute la Art. 96 nu pot face obiectul vreunei renuntari sau instrainari.
(2) Dupa moartea artistului interpret sau executant, exercitiul  drepturilor prevazute la Art. 96 se transmite prin mostenire, potrivit  legislatiei civile, pe durata nelimitata.
Art. 98.
Artistul interpret sau executant are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza urmatoarele:
a) fixarea prestatiei sale;
b) reproducerea prestatiei fixate;
c) difuzarea prestatiei fixate prin vanzare, inchiriere, imprumut sau  prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros ori cu titlu gratuit;
d) prezentarea intr-un loc public sau comunicarea publica a prestatiei fixate ori nefixate pe un suport;
e) adaptarea prestatiei fixate;
f) emiterea sau transmiterea prin radiodifuziune ori prin televiziune a  prestatiei sale, fixate sau nefixate pe un suport, retransmiterea prin  mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit sau prin orice alt  procedeu similar.
Art. 99.
(1) Artistii interpreti sau executanti care participa in mod colectiv la  aceeasi prestatie, cum ar fi membrii unui grup muzical, unui cor, unei  orchestre, unui corp de balet sau unei trupe teatrale, trebuie sa isi  desemneze dintre ei un reprezentant pentru acordarea autorizatiei  prevazute la Art. 98.
(2) Reprezentantul este desemnat in scris, cu acordul majoritatii membrilor grupului.
(3) Sunt exceptati de la prevederile alineatelor precedente regizorul, dirijorul si solistii.
Art. 100.
In cazul unei prestatii efectuate de artistul interpret sau executant in  cadrul unui contract individual de munca, dreptul patrimonial prevazut  la Art. 98 poate fi transmis celui care angajeaza, cu conditia ca  transmiterea dreptului sa fie expres prevazuta in contractul individual  de munca.
Art. 101.
(1) In lipsa unei conventii contrare, artistul interpret sau executant,  care a participat la realizarea unei opere audiovizuale ori a unei  inregistrari sonore, se prezuma ca cedeaza producatorului acesteia  dreptul exclusiv de exploatare a prestatiei sale prin fixare,  reproducere, difuzare si comunicare publica. Pentru comunicarea publica,  artistului interpret sau executant i se cuvin 50% din sumele incasate  de producator.
(2) Dispozitiile Art. 43, 44 si 68 alin. (1) se aplica si artistilor interpreti sau executanti.
Art. 102.
Durata drepturilor patrimoniale ale artistilor interpreti sau executanti  este de 50 de ani, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator  celui in care a avut loc prima fixare sau, in lipsa, prima comunicare  catre public.
CAPITOLUL III
Drepturile producatorilor de inregistrari sonoreArt. 103.
(1) Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul prezentei  legi, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o  interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a  reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si  suportul utilizate pentru aceasta fixare. Nu se considera inregistrare  sonora o fixare audiovizuala sau partea sonora a acesteia ori  reprezentarea sa numerica.
(2) Producatorul de inregistrari sonore este persoana fizica sau  juridica ce isi asuma responsabilitatea organizarii si finantarea  realizarii primei fixari a sunetelor, fie ca aceasta constituie sau nu o  opera in sensul prezentei legi.
Art. 104.
In cazul reproducerii si difuzarii inregistrarilor sonore, producatorul  este in drept sa inscrie pe suporturile acestora, inclusiv pe coperte,  cutii si alte suporturi materiale de ambalare, pe langa mentiunile  privind autorul si artistul interpret sau executant, titlurile operelor  si data fabricarii, numele si denumirea producatorului.
Art. 105.
(1) Producatorul de inregistrari sonore are dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza urmatoarele:
a) reproducerea propriilor inregistrari sonore;
b) difuzarea propriilor inregistrari sonore, prin vanzare, inchiriere,  imprumut sau orice alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu  gratuit;
c) emiterea sau transmiterea prin radiodifuziune sau televiziune a  propriilor inregistrari sonore, retransmiterea prin mijloace fara fir,  prin fir, prin cablu, prin satelit sau prin orice alt procedeu similar,  precum si prin orice alt mijloc de comunicare catre public;
d) prezentarea intr-un loc public a propriilor inregistrari sonore;
e) adaptarea propriilor inregistrari sonore;
f) importul pe teritoriul Romaniei al copiilor legal realizate ale propriilor inregistrari sonore.
(2) De asemenea, producatorul de inregistrari sonore are dreptul  patrimonial exclusiv de a impiedica importul de copii ale propriilor  inregistrari sonore realizate fara autorizarea sa.
(3) Drepturile prevazute la alin. (1) si (2) se transmit prin cesiune  exclusiva sau neexclusiva, in conditiile prevazute pentru dreptul de  autor la Art. 42 si 43.
(4) Dispozitiile alin. (1) lit. f) nu se aplica atunci cand importul este facut de o persoana fizica, fara scopuri comerciale.
Art. 106.
(1) Durata drepturilor patrimoniale ale producatorilor de inregistrari  sonore este de 50 de ani, incepand cu data de 1 ianuarie a anului  urmator celui in care a avut loc prima fixare.
(2) In cazul in care inregistrarea sonora este adusa la cunostinta  publica in aceasta perioada, durata drepturilor patrimoniale expira dupa  trecerea a 50 de ani de la data aducerii la cunostinta publica.
CAPITOLUL IV
Dispozitii comune autorilor, artistilor interpreti
sau executanti si producatorilor de inregistrari sonore
si audiovizualeArt. 107.
(1) Autorii operelor inregistrate sonor sau audiovizual, pe orice fel de  suporturi, au dreptul, impreuna cu editorii si producatorii operelor  respective si cu artistii interpreti sau executanti ale caror executii  sunt fixate pe aceste suporturi, la o remuneratie compensatorie pentru  copia privata efectuata
in conditiile Art. 34 alin. (2) din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi platita de fabricantii sau  importatorii de suporturi utilizabile pentru reproducerea operelor si de  catre fabricantii sau importatorii de aparate ce permit reproducerea  acestora. Remuneratia se va plati in momentul punerii in circulatie pe  teritoriul national a acestor suporturi si aparate si va reprezenta 5%  din pretul de vanzare al suporturilor si aparatelor fabricate in tara,  respectiv 5% din valoarea inscrisa in documentele organelor vamale  pentru suporturile si aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la alin. (1) se repartizeaza, prin intermediul  organismelor de gestiune colectiva a drepturilor de autor, intre  autori, artisti interpreti sau executanti, editori si producatori, dupa  cum urmeaza:
a) in cazul operelor inregistrate sonor pe suporturi, 40% din  remuneratie revine, in parti negociabile, autorilor si editorilor  operelor inregistrate, iar restul de 60% revine, in parti egale,  artistilor interpreti sau executanti, pe de o parte, si producatorilor  de inregistrari sonore, pe de alta parte;
b) in cazul operelor inregistrate audiovizual pe suporturi, remuneratia  se imparte in mod egal intre autori, artisti interpreti sau executanti  si producatori.
(4) Colectarea sumelor datorate in temeiul alin. (1) se va face de catre  un singur organism de gestiune colectiva pentru un domeniu, desemnat de  Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizarii  acestor sume intre beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat  intre acestia.
(5) Organismele de gestiune colectiva care colecteaza sumele datorate in  temeiul alin. (1) au dreptul sa solicite de la fabricanti si  importatori informatii privind situatia vanzarilor si, respectiv, a  importurilor de suporturi si aparate si sa controleze exactitatea  acestora.
(6) Dreptul prevazut la alin. (1) nu poate face obiectul unei renuntari  din partea autorilor si a artistilor interpreti sau executanti.
Art. 108.
Remuneratia prevazuta la Art. 107 nu se plateste in cazul in care  suporturile audio sau video neinregistrate, fabricate in tara sau  importate, se comercializeaza en gros catre producatorii de inregistrari  sonore si audiovizuale sau catre organismele de radiodifuziune si  televiziune, pentru propriile emisiuni.
Art. 109.
(1) Autorii si editorii de opere fixate pe un suport grafic sau analog  au dreptul la o remuneratie compensatorie pentru copia privata efectuata  in conditiile Art. 34 din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi platita de fabricantii sau  importatorii de aparate ce permit reproducerea operelor fixate pe suport  grafic sau analog. Remuneratia se va plati in momentul punerii in  circulatie pe teritoriul national a acestor aparate si va reprezenta 5%  din pretul de vanzare al aparatelor fabricate in tara, respectiv 5% din  valoarea inscrisa in documentele vamale pentru aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la alin. (1) se repartizeaza prin intermediul  organismelor de gestiune colectiva a dreptului de autor, in mod egal,  intre autor si editor.
(4) Colectarea sumelor datorate in temeiul alin. (1) se face de catre un  singur organism de gestiune colectiva pentru fiecare domeniu, desemnat  de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizarii  acestor sume intre beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat  intre acestia.
Art. 110.
Dispozitiile Art. 107 si 109 nu se aplica importului de suporturi si  aparate destinate reproducerii, efectuat de o persoana, fara scop  comercial.
Art. 111.
Difuzarea exemplarelor unei prestatii artistice sau ale unei  inregistrari sonore, ulterioara primei lor difuzari, nu mai necesita  autorizarea titularului drepturilor conexe decat pentru inchiriere si  pentru import.
Art. 112.
Dispozitiile Art. 33, 34 si 38 se aplica, prin analogie, artistilor  interpreti sau executanti si producatorilor de inregistrari sonore.
CAPITOLUL V
Organismele de radiodifuziune si de televiziune
Sectiunea I
Drepturile organismelor de radiodifuziune si de televiziuneArt. 113.
(1) Organismele de radiodifuziune si de televiziune au dreptul  patrimonial exclusiv de a autoriza, cu obligatia pentru cel autorizat de  a mentiona numele organismelor, urmatoarele:
a) fixarea propriilor programe de radio sau de televiziune;
b) reproducerea propriilor programe de radio sau de televiziune fixate pe orice fel de suport;
c) difuzarea propriilor programe de radio sau de televiziune fixate pe  orice fel de suport, prin vanzare, inchiriere, imprumut sau prin orice  alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit;
d) retransmiterea propriilor programe de radio sau de televiziune prin  mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit sau prin orice alt  procedeu similar, precum si prin orice alt mod de comunicare catre  public;
e) comunicarea intr-un loc accesibil publicului, cu plata intrarii, a propriilor programe de radio sau de televiziune;
f) adaptarea propriilor programe de radio sau de televiziune fixate pe orice tip de suport;
g) importul pe teritoriul Romaniei al copiilor legal realizate de pe  propriile programe de radio sau televiziune, fixate pe orice tip de  suport.
(2) De asemenea, organismele de radio si de televiziune au dreptul  patrimonial exclusiv de a impiedica importul de copii realizate fara  autorizarea lor, de pe propriile programe de radio sau de televiziune,  fixate pe orice tip de suport.
(3) Drepturile prevazute la alin. (1) si (2) se transmit prin cesiune  exclusiva sau neexclusiva, in conditiile prevazute pentru dreptul de  autor la Art. 41 si 43.
(4) Dispozitiile alin. (1) lit. f) nu se aplica atunci cand importul este facut de o persoana fizica, fara scopuri comerciale.
Art. 114.
Durata drepturilor prevazute in prezentul capitol este de 50 de ani,  incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a avut loc  prima emitere sau transmitere a programului organismului de  radiodifuziune si de televiziune.
Art. 115.
Difuzarea unui program de radio ori de televiziune fixat pe orice fel de  suport, ulterioara primelor difuzari, nu mai necesita autorizarea  titularului drepturilor conexe decat pentru inchiriere.
Art. 116.
Dispozitiile cuprinse in Art. 33, 34 si 38 se aplica prin analogie si organismelor de radiodifuziune si de televiziune.
Sectiunea a II-a
Comunicarea publica prin satelitArt. 117.
(1) Organismele de radiodifuziune si de televiziune, care au ca obiect  de activitate comunicarea publica a unor programe prin satelit, trebuie  sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dreptului de autor si a  drepturilor conexe protejate prin prezenta lege.
(2) In sensul prezentei legi, prin comunicare publica prin satelit se  intelege introducerea, sub controlul si responsabilitatea unui organism  de radiodifuziune sau de televiziune situat pe teritoriul Romaniei, a  semnalelor purtatoare de programe destinate captarii de catre public,  intr-un lant neintrerupt de comunicare ce conduce la satelit si revine  la pamant.
Art. 118.
(1) In cazul in care semnalele purtatoare de programe sunt difuzate sub o  forma codificata, introducerea lor in lantul de comunicare este  considerata comunicare publica, daca dispozitivul de decodificare a  emisiunii este pus la dispozitia publicului prin organismul respectiv  sau cu consimtamantul sau.
(2) Responsabilitatea comunicarii publice, in cazul in care semnalele  purtatoare sunt transmise de un organism situat in afara teritoriului  Romaniei, este asigurata astfel :
a) daca semnalele sunt transmise satelitului prin intermediul unei  statii de legatura ascensionala situate pe teritoriul Romaniei,  responsabilitatea revine persoanei care exploateaza statia;
b) daca nu se apeleaza la o statie de legatura ascensionala, dar  comunicarea catre public a fost autorizata de catre un organism cu  sediul in Romania, responsabilitatea revine organismului care a  autorizat-o.
Art. 119.
(1) Titularii dreptului de autor sau ai drepturilor conexe pot cesiona  drepturile lor pentru comunicarea publica prin satelit numai printr-un  contract incheiat individual sau prin intermediul unui organism de  gestiune colectiva.
(2) Contractul-cadru incheiat intre un organism de gestiune colectiva si  un organism de radiodifuziune sau de televiziune, pentru transmiterea  unei categorii de opere apartinand unui anumit domeniu, isi produce  efectele si fata de titularii de drepturi care nu sunt reprezentati de  organismele de gestiune colectiva, daca aceasta comunicare catre public  prin satelit are loc simultan cu difuzarea terestra efectuata de catre  acelasi organism difuzor. Titularul de drepturi nereprezentat are  posibilitatea in orice moment sa inlature producerea efectelor  contractului-cadru printr-un contract individual.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica operelor audio- vizuale.
Sectiunea a III-a
Retransmiterea prin cabluArt. 120.
In sensul prezentei legi, prin comunicare publica realizata pe calea  retransmiterii prin cablu se intelege retransmiterea simultana,  neschimbata si integrala, prin cablu sau printr-un sistem de difuzare  prin unde ultrascurte, pentru receptionarea de catre public a unei  transmisii initiale de emisiuni de radio sau de televiziune difuzate  publicului, cu sau fara fir.
Art. 121.
(1) Titularii dreptului de autor sau de drepturi conexe isi pot exercita  drepturile lor pentru autorizarea sau interzicerea retransmiterii prin  cablu pe baza contractelor incheiate prin intermediul unui organism de  gestiune colectiva.
(2) Daca unii titulari de drepturi nu au incredintat gestiunea  drepturilor lor unui organism de gestiune colectiva, organismul care  gestioneaza drepturile din aceeasi categorie este considerat de drept a  fi si gestionarul drepturilor lor. Daca exista in acelasi domeniu mai  multe organisme de gestiune colectiva, titularul de drepturi poate opta  intre acestea. Revendicarea drepturilor de catre acesti titulari se  poate face in termen de 3 ani de la data retransmiterii prin cablu.
(3) Exercitarea dreptului de retransmitere prin cablu de catre un  organism de radiodifuziune si de televiziune pentru propriile programe  se face prin contracte incheiate cu distribuitorii prin cablu.
(4) Este permisa retransmiterea prin cablu, fara consimtamantul  titularilor de drepturi si fara plata vreunei remuneratii, numai in  cazul programelor proprii ale organismelor publice de radiodifuziune si  de televiziune cu acoperire nationala, precum si acelora ale  organismelor de radiodifuziune si de televiziune ale caror programe sunt  retransmise prin cablu in mod obligatoriu, potrivit reglementarilor in  vigoare.
Art. 122.
Daca incheierea unui contract pentru retransmiterea prin cablu nu poate  fi convenita de catre parti, acestea pot face apel la arbitrii desemnati  conform prevederilor Codului de procedura civila.
Titlul III
Gestiunea si apararea dreptului de autor
si a drepturilor conexe 
CAPITOLUL I
Gestiunea drepturilor patrimoniale de autor
si a drepturilor conexe
Sectiunea I
Dispozitii generaleArt. 123.
(1) Titularii dreptului de autor si ai drepturilor conexe isi pot  exercita drepturile recunoscute prin prezenta lege in mod personal sau,  la cererea lor, prin organismele de gestiune colectiva.
(2) Dreptul de autor si drepturile conexe care, prin natura lor,  corespund unui mod de exploatare a operelor sau a prestatiilor ce face  imposibila autorizarea individuala, sunt in mod deosebit susceptibile de  a fi gestionate in colectiv. Fac parte din aceasta categorie in special  – drepturile prevazute la Art. 13 lit. g), h), j), k) si l), Art. 17,  18, 102, 107 si 109 din prezenta lege.
Sectiunea a II-a
Organismele de gestiune colectiva
a dreptului de autor si a drepturilor conexeArt. 124.
Organismele de gestiune colectiva a dreptului de autor si a drepturilor  conexe, denumite in cuprinsul legii organisme de gestiune colectiva,  sunt, in sensul prezentei legi, persoane juridice constituite prin  libera asociere, care au ca obiect de activitate, in principal,  colectarea si repartizarea drepturilor a caror gestiune le este  incredintata de catre titulari.
Art. 125.
(1) Organismele de gestiune colectiva prevazute in prezentul capitol  sunt supuse reglementarilor privind asociatiile fara scop lucrativ si  pot dobandi personalitate juridica, in conditiile legii, cu avizul  Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor.
(2) Aceste organisme sunt create direct de titularii drepturilor de  autor sau de drepturi conexe: autori, artisti interpreti sau executanti,  producatori, organisme de radio si de televiziune, precum si alti  titulari ai drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe, persoane  fizice si juridice. Ele actioneaza in limitele mandatului incredintat si  pe baza statutului adoptat dupa procedura prevazuta de lege.
(3) Organismele de gestiune colectiva pot fi create in mod separat  pentru gestionarea de categorii distincte de drepturi, corespunzand unor  domenii diferite de creatie, precum si pentru gestionarea de drepturi  apartinand unor categorii distincte de titulari.
Art. 126.
(1) Avizul prevazut la Art. 125 alin. (1) se acorda organismelor de gestiune colectiva cu sediul in Romania, care:
a) urmeaza sa se constituie sau functioneaza potrivit reglementarilor legale la data intrarii in vigoare a prezentei legi;
b) fac dovada existentei unui repertoriu de opere ale membrilor si a  mijloacelor umane si materiale necesare exploatarii acestuia;
c) au adoptat un statut care indeplineste conditiile prevazute de prezenta lege;
d) au capacitatea juridica si economica de gestionare a drepturilor pe intreg teritoriul tarii;
e) sunt accesibile potrivit dispozitiilor exprese din statutul propriu  oricaror titulari ai dreptului de autor sau de drepturi conexe din  domeniul pentru care se infiinteaza.
(2) Decizia Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor privind acordarea  avizului unui organism de gestiune colectiva pentru a-si exercita  drepturile se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, pe cheltuiala  organismului de gestiune colectiva.
Art. 127.
Statutul organismului de gestiune colectiva trebuie sa cuprinda dispozitii cu privire la:
a) denumirea, domeniul si obiectul activitatii, cu indicarea drepturilor  pe care le administreaza pe baza repertorului de opere, constituit in  acest scop;
b) conditiile in care se realizeaza gestionarea drepturilor pentru  titularii acestora, pe baza principiului egalitatii de tratament;
c) drepturile si obligatiile membrilor in raporturile cu organismul de gestiune colectiva;
d) organele de administrare si de reprezentare, atributiile si functionarea acestora;
e) patrimoniul initial si resursele economice prevazute;
f) regulile aplicabile repartizarii drepturilor incasate;
g) modalitatile de stabilire a comisionului datorat de titularii de  drepturi organismului de gestiune colectiva, in vederea acoperirii  cheltuielilor necesare functionarii;
h) modalitatile de verificare a gestiunii economice si financiare de catre membri;
i) orice alte dispozitii obligatorii potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 128.
In cazul in care intr-un domeniu de creatie exista mai mult de un  organism de gestiune colectiva, organismul competent, in termenii  prezentei legi, este cel la care s-a asociat titularul de drepturi. In  cazul in care acesta nu este asociat la nici un organism, competenta  revine organismului din domeniu, desemnat de titularul de drepturi.  Revendicarea drepturilor de catre acesti titulari se poate face in  termen de 3 ani de la exploatarea drepturilor.
Art. 129.
(1) Mandatul de gestiune colectiva a drepturilor patrimoniale, de autor  si conexe, este dat fie direct de catre titularii unui drept de autor  sau de drepturi conexe prin contracte scrise, fie prin contracte  corespunzatoare incheiate cu organisme straine care gestioneaza drepturi  similare.
(2) Dispozitiile din titlul I (capitolul VII, sectiunea I) nu se aplica contractelor de mandat prevazute la alin. (1).
(3) Orice titular al dreptului de autor sau al drepturilor conexe poate  incredinta prin contract exercitiul drepturilor sale unui organism de  gestiune colectiva, acesta din urma fiind tinut sa accepte exercitarea  acestor drepturi pe o baza colectiva, daca gestiunea categoriei de  drepturi in cauza intra in activitatea sa statutara.
(4) Organismele de gestiune colectiva nu pot fi abilitate sa asigure  exploatarea operelor si a drepturilor conexe pentru care au primit un  mandat de gestiune colectiva.
Sectiunea a III-a
Functionarea organismelor de gestiune colectiva
Art. 130.
(1) Organismele de gestiune colectiva au urmatoarele obligatii:
a) sa acorde utilizatorilor, prin contract, in schimbul unei  remuneratii, autorizatii neexclusive de utilizare a operelor sau  prestatiilor titularilor drepturilor, sub forma de licenta neexclusiva;
b) sa elaboreze tabele pentru domeniul lor de activitate, cuprinzand  drepturile patrimoniale cuvenite, precum si metodologiile ce trebuie  negociate cu utilizatorii in vederea platii acestor drepturi, in cazul  acelor opere al caror mod de exploatare face imposibila autorizarea  individuala de catre titularii de drepturi;
c) sa incheie, in numele titularilor de drepturi sau pe baza mandatului  acordat de organisme similare din strainatate, contracte generale cu  organizatorii de spectacole, organismele de radiodifuziune, televiziune  si retransmitere prin cablu, avand ca obiect autorizarea de reprezentare  si de difuzare a operelor sau a prestatiilor actuale si viitoare  inscrise in repertoriul lor;
d) sa reprezinte interesele membrilor lor, in ce priveste exploatarea  operelor acestora, in afara teritoriului Romaniei, prin incheierea de  contracte bilaterale cu organisme similare din strainatate, precum si  prin afilierea la organisme internationale neguvernamentale din domeniu;
e) sa incaseze sumele datorate de utilizatori si sa le repartizeze intre  titularii de drepturi, potrivit prevederilor din statut;
f) sa informeze, la cerere, pe titularii drepturilor de autor sau ai  drepturilor conexe despre modul de utilizare a drepturilor lor si sa le  comunice raportul financiar anual si raportul de verificare  financiar-contabila;
g) sa acorde asistenta de specialitate titularilor de drepturi si sa ii  reprezinte in cadrul procedurilor legale ce privesc obiectul lor de  activitate;
h) sa indeplineasca orice alta activitate conform mandatului primit de  la titularii dreptului de autor sau ai drepturilor conexe, in limitele  obiectului lor de activitate;
i) sa ceara utilizatorilor comunicarea de informatii si inmanarea de  documente indispensabile pentru determinarea cuantumului remuneratiilor  si al taxelor pe care le colecteaza.
(2) Elaborarea tabelelor si a metodologiilor prevazute la alin. (1) lit.  b) se face pe baza negocierii lor cu reprezentantii asociatiilor  patronale de utilizatori.
Art. 131.
(1) Tabelele si metodologiile prevazute la Art. 130 alin. (1) lit. b) se negociaza in cadrul unei comisii constituite din:
a) cate un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza intr-un domeniu;
b) cate un reprezentant al principalelor asociatii patronale ale utilizatorilor dintr-un domeniu.
(2) Organismele de gestiune colectiva, precum si asociatiile patronale  ale utilizatorilor, reprezentate in comisie, pentru fiecare domeniu, se  desemneaza de catre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor.
(3) Tabelele si metodologiile negociate se prezinta pentru avizare  Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor care, in termen de 30 de  zile, le inainteaza spre aprobare Guvernului.
(4) In situatia in care, in urma negocierilor, comisia nu a putut  stabili, in termen de 90 de zile de la data constituirii ei, tabelele si  metodologiile, acestea se prezinta pentru mediere Oficiului Roman  pentru Drepturile de Autor. In vederea medierii, Oficiul Roman pentru  Drepturile de Autor convoaca partile care au negociat, analizeaza  punctele de vedere ale acestora si decide forma definitiva a tabelelor  si a metodologiilor, pe care le inainteaza Guvernului spre aprobare, in  termen de 30 de zile de la data primirii.
(5) Tabelele si metodologiile aprobate prin hotarare a Guvernului sunt  obligatorii si pentru utilizatorii care nu au participat la negocieri.
(6) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate fi sesizat cu o noua  cerere de avizare a tabelelor si a metodologiilor, in vederea  modificarii lor, de catre oricare dintre partile care le-au negociat,  dar nu mai devreme de 3 ani de la aprobarea lor, in ceea ce priveste  remuneratiile stabilite procentual.
(7) Remuneratiile stabilite in suma fixa se pot modifica periodic de  catre organismele de gestiune colectiva, o data cu indexarea  veniturilor, stabilita la nivel national. Acestea devin efective  incepand cu luna urmatoare comunicarii lor catre utilizatori.
Art. 132.
Gestiunea colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe se  poate face numai pentru operele si prestatiile aduse anterior la  cunostinta publica.
Art. 133.
(1) Organismele de gestiune colectiva, in cadrul negocierilor purtate  conform Art. 130 alin. (1) lit. b) in numele membrilor ale caror  drepturi le gestioneaza nu pot pretinde utilizatorilor mai mult de 10%  in total pentru drepturile de autor si, respectiv, 3% pentru drepturile  conexe, din incasarile brute, iar in lipsa acestora, din cheltuielile  ocazionate de utilizare.
(2) Colectarea sumelor datorate de utilizatori se va face de catre un  singur organism de gestiune colectiva, pentru un domeniu, desemnat de  Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, pe criteriul  reprezentativitatii. Repartizarea acestor sume intre organismele de  gestiune colectiva beneficiare se va face pe baza unui protocol negociat  intre acestea.
Art. 134.
(1) Exercitarea gestiunii colective incredintate prin contractul de  mandat nu poate restrange in nici un fel drepturile patrimoniale ale  titularilor.
(2) Gestiunea colectiva se exercita potrivit urmatoarelor reguli:
a) deciziile privind metodele si regulile de colectare a remuneratiei si  a altor sume de la utilizatori si cele de repartitie a acestora intre  titularii de drepturi, cat si cele privind alte aspecte mai importante  ale gestiunii colective trebuie sa fie luate de membri, potrivit  statutului;
b) titularii ale caror drepturi sunt gestionate de un organism de  gestiune colectiva trebuie sa primeasca periodic informatii exacte,  complete si detaliate despre toate activitatile organismului de gestiune  colectiva;
c) in lipsa unei autorizatii exprese din partea titularilor ale caror  drepturi le gestioneaza, nici o remuneratie perceputa de un organism de  gestiune colectiva nu poate fi utilizata in alte scopuri, cum ar fi cele  culturale, sociale ori pentru a finanta activitati de promovare, altele  decat acelea de a acoperi costurile reale ale gestiunii de drepturi in  cauza si de a repartiza acestora sumele care au ramas dupa deducerea  acestor costuri;
d) sumele colectate de un organism de gestiune colectiva, dupa deducerea  costurilor reale ale gestiunii colective, se impoziteaza potrivit  prevederilor legale in materie. Dupa alte deduceri autorizate de  titularii de drepturi, in concordanta cu dispozitiile lit. c) sumele  respective se repartizeaza intre titulari proportional cu utilizarea  reala a operelor lor.
Art. 135.
(1) Organismele de gestiune colectiva sunt obligate sa furnizeze  Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor informatii legate de  exercitarea propriilor atributii si sa puna la dispozitia acestuia, in  primul trimestru al fiecarui an, darea de seama anuala, aprobata de  adunarea generala statutara, si raportul comisiei de verificare a  gestiunii economice si financiare.
(2) In cazul in care organismul de gestiune colectiva nu mai  indeplineste conditiile prevazute la Art. 124 sau incalca, in mod  manifest si repetat, obligatiile prevazute la Art. 130 si la alin. (1)  al prezentului articol, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate  acorda organismului de gestiune colectiva un termen pentru intrarea in  legalitate. Ca urmare a nerespectarii acestor obligatii, Oficiul Roman  pentru Drepturile de Autor poate solicita instantei de judecata  desfiintarea organismului de gestiune colectiva respectiv.
Art. 136.
Existenta organismelor de gestiune colectiva nu impiedica pe titularii  dreptului de autor si ai drepturilor conexe sa se adreseze unor  intermediari, persoane fizice sau persoane juridice specializate, pentru  a fi reprezentati in negocierile cu titlu individual privind drepturile  recunoscute prin prezenta lege.
CAPITOLUL II
Oficiul Roman pentru Drepturile de AutorArt. 137.
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Agentia Romana pentru  Protejarea Drepturilor de Autor, organ de specialitate aflat in  subordinea Ministerului Culturii, isi schimba denumirea in Oficiul Roman  pentru Drepturile de Autor si functioneaza ca organ de specialitate in  subordinea Guvernului, cu autoritate unica pe teritoriul Romaniei in  ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul aplicarii legislatiei  in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe, cheltuielile  de functionare si de investitii fiind finantate integral de la bugetul  de stat. Ministerul Finantelor va efectua modificarile corespunzatoare  in bugetul de stat.
(2) Guvernul numeste pe directorul general al Oficiului Roman pentru  Drepturile de Autor, precum si un numar de 20 de arbitri dintre  candidatii cu pregatire juridica desemnati de catre: organismele de  gestiune colectiva, asociatiile de creatori, de artisti interpreti sau  executanti si de – producatori si organismele care grupeaza entitati a  caror activitate profesionala are legatura cu utilizarea operelor,  precum si organismele de radio si de televiziune.
(3) Arbitrii nu au calitatea de salariat al Oficiului Roman pentru  Drepturile de Autor si au dreptul la remuneratie pentru participarea la  medierea tabelelor si a metodologiilor de colectare a drepturilor  gestionate de catre organismele de gestiune colectiva, potrivit Art. 130  alin. (1) lit. b) din – prezenta lege.
(4) Printr-un regulament aprobat de Guvern vor fi stabilite normele  privind structura personalului, organizarea si functionarea Oficiului  Roman pentru Drepturile de Autor, precum si functionarea corpului de  arbitri.
Art. 138.
Atributiile Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor sunt urmatoarele:
a) organizeaza si administreaza evidenta repertoriului de opere si de  autori primit de la organismele de gestiune colectiva pentru drepturile  de autor si drepturile conexe;
b) acorda avize pentru constituirea ca persoane juridice, in conditiile  legii, a organismelor de gestiune colectiva si urmareste aplicarea  legislatiei de catre organismele a caror constituire a avizat-o;
c) avizeaza, in conditiile legii, elaborarea si negocierea tabelelor si a  metodologiilor stabilite de organismele de gestiune colectiva cu  asociatiile patronale de utilizatori;
d) exercita, la cererea si pe cheltuiala titularilor unor drepturi  protejate, functii de observare si de control asupra activitatilor ce  pot da nastere la incalcari ale legislatiei dreptului de autor si a  drepturilor conexe;
e) intervine, pe cale de mediere, in negocierile dintre organismele de  gestiune colectiva si utilizatori, potrivit Art. 131 alin. (4);
f) incheie procese-verbale de constatare a incalcarilor legii, in  conditiile prevazute de Codul de procedura penala, si sesizeaza organele  competente in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune  in miscare din oficiu;
g) elaboreaza programe de instruire, de formare practica si teoretica in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe;
h) intretine relatii cu organizatiile de specialitate similare si cu  organizatiile internationale din domeniu, la care statul roman este  parte.
CAPITOLUL III
Proceduri si sanctiuniArt. 139.
(1) Incalcarea drepturilor recunoscute si garantate prin prezenta lege  atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz,  potrivit legii. Dispozitiile procedurale sunt cele prevazute in prezenta  lege, care se completeaza cu cele de drept comun.
(2) Titularii drepturilor incalcate pot solicita instantelor de judecata  sau altor organisme competente, dupa caz, – recunoasterea drepturilor  lor, constatarea incalcarii acestora si pot pretinde repararea  prejudiciului in conformitate cu normele legale.
(3) In cazul incalcarii unor drepturi recunoscute si protejate prin  prezenta lege, titularii acestora pot cere instantei de judecata sau  altor organe competente potrivit legii sa dispuna, de indata, luarea  unor masuri pentru prevenirea producerii unor pagube iminente sau pentru  asigurarea repararii acestora, dupa caz.
(4) De asemenea, titularii drepturilor incalcate pot cere instantei de  judecata sa dispuna aplicarea oricareia dintre urmatoarele masuri:
a) remiterea, pentru acoperirea prejudiciilor suferite, a incasarilor  realizate prin actul ilicit sau, daca prejudiciile nu pot fi reparate in  acest mod, remiterea bunurilor rezultate din fapta ilicita, in vederea  valorificarii acestora, pana la acoperirea integrala a prejudiciilor  cauzate;
b) distrugerea echipamentelor si a mijloacelor aflate in proprietatea  faptuitorului, a caror destinatie unica sau principala a fost aceea de  producere a actului ilicit;
c) scoaterea din circuitul comercial prin confiscarea si distrugerea copiilor efectuate ilegal;
d) publicarea in mijloacele de comunicare in masa a hotararii instantei de judecata, pe cheltuiala celui care a savarsit fapta.
(5) Dispozitiile alin. (4) lit. c) nu se aplica pentru constructiile  arhitecturale, daca distrugerea cladirii nu este impusa de  circumstantele cazului respectiv.
Art. 140.
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2  ani sau cu amenda de la 200.000 lei la 3 milioane lei, daca nu  constituie o infractiune mai grava, fapta persoanei care, fara a avea  autorizarea sau, dupa caz, consimtamantul titularului drepturilor  recunoscute prin prezenta lege:
a) aduce o opera la cunostinta publica;
b) reprezinta scenic, recita, executa sau prezinta direct, in orice alta modalitate publica, o opera;
c) permite accesul public la bazele de date pe calculator, care contin sau constituie opere protejate;
d) traduce, publica in culegeri, adapteaza sau transforma o opera, pentru a obtine o opera derivata;
e) fixeaza pe un suport prestatia unui artist interpret sau executant;
f) emite ori transmite prin radiodifuziune sau prin televiziune o  prestatie, fixata ori nefixata pe un suport, sau o retransmite prin  mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit ori prin orice alt  procedeu similar sau prin orice alt mijloc de comunicare catre public;
g) prezinta intr-un loc public inregistrarile sonore ale unui producator;
h) emite ori transmite prin radiodifuziune sau prin televiziune  inregistrarile sonore ale unui producator ori le retransmite prin  mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit sau prin orice alt  procedeu similar ori prin orice alt mijloc de comunicare catre public;
i) fixeaza programe de radio sau de televiziune sau le retransmite prin  mijloace fara fir, prin fir, prin cablu, prin satelit sau prin orice alt  procedeu similar ori prin orice alt mijloc de comunicare catre public;
j) comunica, intr-un loc accesibil publicului cu plata – intrarii, programe de radio sau de televiziune.
Art. 141.
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 5  ani sau cu amenda de la 500.000 lei la 10 milioane lei fapta persoanei  care isi insuseste, fara drept, calitatea de autor al unei opere sau  fapta persoanei care aduce la cunostinta publica o opera sub un alt nume  decat acela decis de autor, daca fapta nu constituie o infractiune mai  grava.
Art. 142.
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3  ani sau cu amenda de la 700.000 lei la 7 milioane lei, daca nu  constituie o infractiune mai grava, fapta persoanei care, fara a avea  consimtamantul titularului drepturilor recunoscute prin prezenta lege:
a) reproduce integral sau partial o opera;
b) difuzeaza o opera;
c) importa, in vederea comercializarii pe teritoriul Romaniei, copii de pe o opera;
d) expune public o opera de arta plastica, de arta aplicata, fotografica sau de arhitectura;
e) proiecteaza public o opera cinematografica sau alta opera audiovizuala;
f) emite o opera prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara fir a  semnelor, sunetelor sau imaginilor, inclusiv prin satelit;
g) transmite o opera catre public prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin orice alt procedeu similar;
h) retransmite o opera prin orice mijloc ce serveste la propagarea fara  fir a semnelor, sunetelor sau imaginilor, inclusiv prin satelit, sau  retransmite o opera prin fir, prin cablu, prin fibra optica sau prin  orice alt procedeu similar;
i) emite sau transmite intr-un loc accesibil publicului o opera radiodifuzata sau televizata;
j) reproduce prestatia unui artist interpret sau executant;
k) difuzeaza prestatia unui artist interpret sau executant;
l) reproduce inregistrarile sonore ale unui producator;
m) difuzeaza inregistrarile sonore ale unui producator, inclusiv prin inchiriere;
n) importa, in vederea comercializarii in Romania, inregistrarile sonore ale unui producator;
o) reproduce programe de radio sau de televiziune, fixate pe orice fel de suport;
p) difuzeaza, inclusiv prin inchiriere, programe de radio sau de televiziune fixate pe orice fel de suport;
r) importa, in vederea comercializarii in Romania, programe de radio sau de televiziune fixate pe orice fel de suport.
Art. 143.
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2  ani sau cu amenda de la 500.000 lei la 5 milioane lei, daca nu  constituie o infractiune mai grava, fapta persoanei care:
a) pune la dispozitia publicului prin vanzare sau prin orice alt mod de  transmitere cu titlu oneros ori cu titlu gratuit mijloace tehnice  destinate stergerii neautorizate sau neutralizarii dispozitivelor  tehnice care protejeaza programul pentru calculator;
b) refuza sa declare organelor competente provenienta exemplarelor unei  opere sau provenienta suporturilor pe care este inregistrata o prestatie  ori un program de radio sau de televiziune, protejate in temeiul  prezentei legi, aflate in posesia sa in vederea difuzarii.
Art. 144.
Actiunea penala se pune in miscare in cazul infractiunilor prevazute  laArt. 140, 141 si 142 lit. a), c), j), l), n) si o), la plangerea  prealabila a persoanei vatamate in sensul prezentei legi.
Art. 145.
Actele incheiate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor in  exercitarea atributiilor sale de control, conform Art. 138 lit. d) si  f), urmeaza regimul prevazut de Art. 214 din Codul de procedura penala.
TITLUL IV
Aplicarea legii. Dispozitii tranzitorii si finaleArt. 146.
Dispozitiile prezentei legi se aplica in oricare dintre urmatoarele situatii:
A. operelor:
a) care nu au fost aduse inca la cunostinta publica si ai caror autori sunt cetateni romani;
b) care nu au fost aduse la cunostinta publica si ai caror autori sunt  persoane fizice sau juridice cu domiciliul ori cu sediul in Romania;
c) care au fost aduse la cunostinta publica prima data in Romania sau  care au fost aduse la cunostinta publica pentru prima data in alta tara  si simultan, dar nu mai tarziu de 30 de zile, in Romania;
d) de arhitectura construite pe teritoriul Romaniei;
B. prestatiilor artistilor interpreti sau executanti:
a) care au loc pe teritoriul Romaniei;
b) sunt fixate in inregistrari sonore protejate de prezenta lege;
c) nu au fost fixate in inregistrari sonore, dar sunt transmise prin  emisiuni de radio sau de televiziune protejate de prezenta lege;
C. inregistrarilor sonore:
a) ai caror producatori sunt persoane fizice ori juridice cu domiciliul ori cu sediul in Romania;
b) a caror prima fixare pe un suport material a avut loc pentru prima data in Romania;
c) aduse la cunostinta publica prima data in Romania sau aduse la  cunostinta publica pentru prima data in alta tara si simultan, dar nu  mai tarziu de 30 de zile, in Romania;
D. programelor de radio si de televiziune:
a) emise de organisme de radiodifuziune si de televiziune cu sediul in Romania;
b) transmise de organisme transmitatoare cu sediul in Romania.
Art. 147.
Strainii, titulari ai dreptului de autor sau ai drepturilor conexe,  beneficiaza de protectia prevazuta prin conventiile, tratatele si  acordurile internationale la care Romania este parte, iar in lipsa  acestora, beneficiaza de un tratament egal cu cel al cetatenilor romani,  cu conditia ca acestia sa beneficieze, la randul lor, de tratament  national in statele respective.
Art. 148.
(1) Existenta si continutul unei opere se pot dovedi prin orice mijloace  de proba, inclusiv prin includerea acesteia in repertoriul unui  organism de gestiune colectiva.
(2) Autorii si alti titulari de drepturi sau detinatorii de drepturi  exclusive ale autorilor, la care se face referire in prezenta lege, au  dreptul sa inscrie, pe originalele sau pe copiile autorizate ale  operelor, mentiunea de rezervare a exploatarii acestora, constand in  simbolul C inconjurat de un cerc ,insotit de numele lor, de locul si  anul primei publicari.
(3) Producatorii de inregistrari sonore, artistii interpreti sau  executanti si alti detinatori de drepturi exclusive ale producatorilor  sau ale artistilor interpreti sau executanti la care se face referire in  prezenta lege au dreptul sa inscrie, pe originalele sau pe copiile  autorizate ale inregistrarilor sonore sau audiovizuale ori pe invelisul  care le contine, o mentiune de protectie a drepturilor lor, constituita  din – simbolul P inconjurat de un cerc, insotit de numele lor, de locul  si anul primei publicari.
(4) Pana la proba contrara se prezuma ca drepturile exclusive semnalate  prin simbolurile C si P exista si – apartin persoanelor care le-au  utilizat.
(5) Dispozitiile alin. (2), (3) si (4) nu conditioneaza – existenta drepturilor recunoscute si garantate prin prezenta lege.
(6) Autorii de opere si titularii de drepturi, o data cu includerea  operei lor in repertoriul organismului de gestiune colectiva, isi pot  inregistra si numele literar sau artistic, exclusiv in vederea aducerii  acestuia la cunostinta publica.
Art. 149.
(1) Actele juridice incheiate sub regimul legislatiei anterioare isi  produc toate efectele conform aceleia, cu exceptia clauzelor care prevad  cesiunea drepturilor de exploatare a totalitatii operelor pe care  autorul le poate crea in viitor.
(2) Beneficiaza de protectia prezentei legi si operele create anterior  intrarii in vigoare a acesteia, inclusiv – programele pentru calculator,  inregistrarile sonore, operele cinematografice si audiovizuale, precum  si programele organismelor de radiodifuziune si de televiziune, in  conditiile prevazute la alin. (1).
(3) Durata drepturilor de exploatare asupra operelor create de autorii  decedati inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi si pentru care  au expirat termenele de protectie se prelungeste pana la termenul de  protectie prevazut in prezenta lege. Prelungirea produce efecte numai de  la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 150.
(1) Utilajele, schitele, machetele, manuscrisele si orice alte bunuri  care servesc direct la realizarea unei opere ce da nastere unui drept de  autor nu pot face obiectul unei urmariri silite.
(2) Sumele datorate autorilor ca urmare a utilizarii operelor lor  beneficiaza de aceeasi protectie ca si salariile si nu pot fi urmarite  decat in aceleasi conditii. Aceste sume sunt supuse impozitarii conform  legislatiei fiscale in materie.
(3) Sunt scutite de taxa de timbru actiunile si cererile civile nascute  din raporturile reglementate de prezenta lege, precum si din caile de  atac aferente acestora, introduse de titularii dreptului de autor sau ai  drepturilor conexe ori de persoanele fizice sau juridice care ii  reprezinta.
Art. 151.
Litigiile privind dreptul de autor si drepturile conexe sunt de  competenta organelor jurisdictionale, potrivit prezentei legi si  dreptului comun.
Art. 152.
Organismele de gestiune colectiva care functioneaza la data intrarii in  vigoare a prezentei legi sunt obligate sa se conformeze dispozitiilor  Art. 125, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei  legi.
Art. 153.
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile dreptului comun.
Art. 154.
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Pe aceeasi data se abroga Decretul nr. 321 din 21 iunie 1956 privind  dreptul de autor, cu modificarile – ulterioare, precum si orice alte  dispozitii contrare.
(3) Pana la aprobarea tabelelor si a metodologiilor negociate conform  prevederilor Art. 131 din prezenta lege, se aplica tarifele stabilite  prin actele normative in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19 februarie 1996, cu respectarea prevederilor Art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Adrian Nastase
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 20 februarie 1996,  cu respectarea prevederilor Art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI
Ion Solcanu
Bucuresti, 14 martie 1996.

